• EN
  • سه شنبه ١٩ آذر ١٣٩٨

اخبار > دریچه های رحمت و مغفرت

اخبار > دریچه های رحمت و مغفرت

 


  چاپ        ارسال به دوست

دریچه های رحمت و مغفرت

دریچه های رحمت و مغفرت

ذکرخدا یعنی یادکرد بزرگترین منبع آرامش بخش و اثر بخش هستی، ذکر خدا یعنی غافل نبودن از کسی که استمرار اسما و نام های نامتناهی اش جلابخش قلب، سازنده روح و بیدار کننده دل است.آدمی در رهگذر یاد خدا و مدد جویی از بزرگی که اسمش دوا و ذکرش شفاست نه تنها از خواهش های نفسانی گذر می کند و دور می شود بلکه به آرامش و یقین قلبی دست می یابد. اگرچه تمامی اذکار به یک حقیقت واحد متصل و از آن سرچشمه می گیرند و نتایج ویژه و تاثیر گذاری دارند اما پیامبر و ائمه مداومت و توصیه بیشتری به برخی اذکار کرده و احادیث متعددی از نتایج سودمند، ویژگی ها وخواص آن ها در زندگی دنیوی و اخروی ذکر نموده اند. با توجه به موارد گفته شده از میان اذکار و خواص بی شماری که به آن ها اشاره شده است؛ شش ذکر که اثرات کارآمدی در آرامش و از بین بردن اضطراب، تشویش، حاجت روایی و...  دارند را به شکلی مختصر و مفید ارائه خواهیم داد:

صلوات

صلوات، جمع صلات و در اصل به معنای دعا و نیایش است؛ این ذکر یکی از بهترین دعاهای توفیق دهنده به انسان در دنیا و آخرت است.

صلوات در واقع درود و تحیتی است که (ان الله و ملائکته) خداوند و فرشتگان و نیز ( یا ایها الذین آمنوا) تمام کسانی که ایمان آورده اند بر پیامبر مهربانی ها و خاندان سراسر مهر و وفای او می فرستند.

از بین برنده نفاق و پوشاننده گناه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «با صدای بلند بر من صلوات فرستید؛ زیرا كه نفاق و دورویی را برطرف می كند.»

امام رضا (ع) فرمودند: «هرکس توانایی انجام کارهایی را ندارد تا با آن گناهان خود را بپوشاند پس بر محمد و خاندان او فراوان درود فرستد که صلوات آثار زیانبار گناهان را به کلی نابود می کند.»

آثار دنیوی و اخروی صلوات

-قرب و رضای الهی

- اجابت دعا و روایی حاجات

- رفع فراموشی، فقر و نداری و ادای قرض

-رهایی از آتش جهنم  

-  هم نشینی با پیامبر (ص)

-  ثبات قدم در گذر از صراط  

-  نور و روشنایی در قبر

منبع: موسوی، سیدرضا- صلوات و احکام و آثار آن- الهیات و حقوق، ش 30، 1387 : 25-  7

 استغفار

استغفر الله ربی و اتوب الیه

استغفار همان طلب بخشش و آمرزش از خدای بزرگ است که از غَفَر به معنای ستر و پوشاندن گرفته شده است. استغفار در اصل به معنای پوشیدن چیزی است که آدمی را از آلودگی نگه دارد. انسان به مدد استغفار از گناه و خطا، قضاوت نا به جا و داوری بی دلیل دوری می کند. طلب بخشش مثل یک دیوار مستحکم آدمی را از آثار و تبعات گناه ایمن نگه می دارد. استغفار چون دستگیره محکمی به مبدایی ازلی و ابدی متصل است که انسان خطاکار مضطر به
آن چنگ زده و از سقوط نجات می یابد و با بیان خالصانه آن به پالایش درونی دست می یابد.

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً (01)

يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْکُمْ مِدْراراً(11)

و َيُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً(12)

خداوند درسوره نوح آیات10-12 می فرماید: «از پروردگار خویش آمرزش طلبید که او بسیار آمرزنده است (اگر چنین کنید) او (باران) آسمان را پى‌درپى بر شما فرو مى‌فرستد و شما را با اموال و فرزندان بسیار کمک مى‌کند و باغ‌هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار مى‌دهد.»

در روایات به گفتن استغفار به هفتاد مرتبه در طول روز سفارش شده و بهترین زمان گفتن آن را سحرگاهان به ‌ویژه سحر شب جمعه ذکر کرده اند.

احادیث

در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: چون بنده توبه واقعی کرد خدا او را دوست دارد و گناه او را در دنیا و آخرت می پوشاند. معاویه بن عمار از حضرت سوال کرد چگونه می پوشاند؟حضرت فرمود: آنچه دو فرشته نوشته اند از خاطرشان می برد و به اعضای بدنش دستور پوشش آن را می دهد و به قطعه های زمین وحی می کند که آنچه را روی شما انجام داد کتمان کنید.

رسول خدا(ص) فرمودند:«کسى که زیاد استغفار گوید و از خدا عذرخواهى کند، خداوند از هر غصه‌اى برایش گشایشى قرار دهد و از هر تنگنایى راه فرارى پیش پایش گذارد و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى‌دهد.»

فواید استغفار

-اجابت دعا

-جذب رحمت و برکت الهی

- دوری از بلا و عذاب

- افزایش بهره های مادی و...

منابع :قرآن

     -  نجفی کانی،جواد، ارتباط استغفار با عصمت انبیا ش 12، زمستان 1384

      -روزنامه كيهان، شماره 19735 در تاريخ 16/6/89، صفحه 6 (معارف)

    - باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر 5964364، در تاریخ 16/11/1395

یا ذالجلال و الاکرام

جلال به معنای عظمت و بزرگی از مصدر «جليل» و اكرام به معنای بزرگ داشتن از مصدر «كرم» است. ذالجلال و الاکرام به معنای صاحب جلال و بخشش است. در این عبارت علاوه بر ستایش خداوند، طلب بخشش و عطا از بزرگترین آفریننده هستی داریم. خداوند سزاوار جلال، بزرگى و اكرام است و در قرآن دوبار در آیات 27و 78 سوره الرحمن این عبارت آمده است؛ ابن عربى در تفسیر این موضوع که خداوند «اكرام» را بر «جلال» عطف نموده است می گوید: انسان هنگامى كه وصف خداوند را به جلال و بزرگى بدون «اكرام» بشنود در او يأس و نااميدى از وصول به قرب خدا به وجود مى آيد و خود را در قبال آن عظمت و جلال الهى چيزى نمى بيند؛ ولى خداوند با عطف نمودن «اكرام» بر «جلال» اين توهّم را از انسان بيرون می برد زيرا با جمع ميان اين دو صفت، معناى آن چنين است: خداوند گرچه بسيار باعظمت است ولى در عين حال بزرگى خود، به انسان توجه داشته و نسبت به او از راه تفضّل و كرم خود اكرام مى كند.

حدیث

شخصی در محضرپیامبر اکرم(ص) دعا می کرد و می گفت: یا ذاالجلال و الاکرام: «ای خداوندی که صاحب جلال و اکرامی» پیامبر (ص) فرمود: اکنون که خدا را به این نام خواندی دعایت مستجاب شد هر چه می خواهی بخواه!

جهت برآورده شدن حاجات

 جهت برآورده شدن حاجات، بر ذکر یاذالجلال و الاکرام مداومت نماید؛ روزی 21 مرتبه این ذکر را در سجده بخواند.

 منابع:

-دانشنامه اسلامی به نقل از الأسنى فى شرح اسماء اللّه الحسنى، قرطبى، ج1، ص134؛ اسما و صفات الهى فقط در قرآن، ج1، ص480 و  فتوحات مكيّه، ابن عربى، ج 4، ص 252

-مجموعه اذکار و ادعیه- واحد تحقیقات مرکز تحقیقات رایانه اي قائمیه اصفهان

-مرکز اطلاع رسانی غدیر:/2362/364870/ http://www.ghadeer.org/Book

 

لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

حول در لغت به معنای حرکت و جنبش و قوّه به معنای استطاعت و توانایی است؛«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست.عارفان به حق و اولیای الهی به این ذکر مداومت می نمایند چرا که آن ها در برابر عظمت و بزرگی پروردگار حول و اراده ای برای خود قائل نیستند و همه چیز را از سرچشمه اصلی و نورانی حق می دانند.این ذکر یکی از گنجینه ها و معارف الهی است که مانع از غفلت آدمی از منبع حیات بخش و فیض دهنده هستی می شود و انسان را از الطاف الهی و نعمت های شگفت بهره مند خواهد کرد.

احادیث

 امام صادق (ع) فرمود:«هر كس بعد از نماز صبح و قبل از آغاز سخن هفت مرتبه بگويد: «بسم اللّه الرحمن الرحيم،لا حول و لا قوّه الاّ باللّه العليّ العظيم. »خداوند هفتاد نوع بلا از انواع بلاها را از وى دفع مى كند و هر كس آن را بعد از نماز مغرب قبل از سخن گفتن بگويد، خداوند هفتاد نوع بلا از انواع بلاها را از وى بگرداندكه آسانترين آن بلاها جذام و پيسى است.»

امير المؤمنين على بن ابيطالب (ع) می فرمایند:«هر که نادارى بر او فشار آورد پس زیاد بگوید: لا حول و لا قوّة الاّ باللّه العلىّ العظیم»

 برگ معرفتی از دوستان خدا

از آیت الله بهجت پرسیده شد برای دوری از ریا چه باید کرد؟

ایشان فرمودند: با عقیده کامل، اکثار «حوقله» کند (یعنی زیاد بگوید: لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم)

 آیت‌الله مجتهدی تهرانی درباره فواید این ذکر فرمودند:

آنها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولاقوة إلا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنند، این ذکر برای رهایی از وسوسه‌های شیطان بسیار مؤثر است.

 منابع:

- 75761  http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa

 -  پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت

ذکر یونسیه

در آیه 87 سوره انبیا آمده است:    

وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادي‏ فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّي کُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ

«(یاد آر حال ) ذو النون ( یعنی یونس ) را هنگامی که ( از میان قوم خود ) غضبناک بیرون رفت و چنین پنداشت که ما هرگز او را در مضیقه و سختی نمی افکنیم ( تا آنکه به ظلمات دریا و شکم ماهی در شب تار گرفتار شد ) آن گاه در آن ظلمتها فریاد کرد که خدایی به جز ذات یکتای تو نیست ، تو ( از شریک و هر عیب و آلایش ) پاک و منزهی و من از ستمکاران بودم  که بر نفس خود ستم کردم».

بخشی از این آیه یعنی «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّي کُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ» همان ذکر یونسیه است که به نام حضرت یونس نسبت دارد و داستان آن از اتفاقی است که برای این حضرت رخ  داد.حضرت یونس(ع) سی و سه سال قومش را ارشاد و راهنمایی کرد اما فقط دو نفر ایمان آوردند،حضرت از قومش و اینکه به حرف او گوش نمی دادند خسته شد و از خدا درخواست عذاب کرد.اگر چه خداوند از حضرت خواست تا ایشان باز هم مدارا کنند اما یونس(ع) تاکید کرد این قوم هرگز ایمان نمی آورند.با این حال قبل از عذاب حضرت یونس (ع) به قومش هشدار داد که اگر عذاب نازل شد، چه کنند که خداوند عذاب را از سر آنان بردارد. مردم وقتی نشانه های عذاب را دیدند از ترس عذاب توبه و ناله کردند.

حضرت هم از شهر خارج شد. سوار کشتی شد، وسط آب، دریا متلاطم شد. تصمیم بر این شد که یک نفر داخل  آب بپرد. تا اینکه قرعه به نام حضرت یونس می افتد و نهنگ ایشان را می بلعد. اراده خداوند یونس را روزی نهنگ قرار نداد و حضرت در سه تاریکی؛ شکم نهنگ، تاریکی شب، تاریک دریاها در حرکت بود. در دل ظلمات فهمید که ترک اولی کرده است و ایشان از پروردگارش عذرخواهی کرد و این آیه را تکرار کرد و خداوند دعای ایشان را اجابت فرمودند. به نهنگ از طرف خدا اجازه داده شد که کنار ساحل برود وحضرت را به ساحل برگرداند.

از این آیه برمی آید که رضای خودمان را در رضای خدا حل کنیم بگوییم آنچه مصلحت ماست تو می دانی و ما نمی دانیم. خداوند در قرآن می فرماید هرکس که مومن باشد و هر مشکلی داشته باشد یا حاجتی داشته باشد؛ همانطور که حضرت یونس از خداوند درخواست کند و بخواهد، ادا می شود و از هر بلیه ای نجات می یابد.

احادیث

امام صادق علیه السلام فرمودند: تعجب می کنم از کسی که دچار غم و اندوه شده است اما به این سخن پناه نمی برد، زیرا که حق تعالی در دنباله آن فرموده: " و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المؤمنین " یعنی ما او را " حضرت یونس را به سبب این سخن " از غم و اندوه نجات دادیم و اینگونه ما مؤمنان را نجات می بخشیم.

نکته: در واقع این ذکر به ویژه برای افرادی که غمی دارند و از چیزی به حق، ناراحت و اندوهگین هستند، تضمینی صد در صد است.

مرحوم کلینى نقل مى کند: مردى خراسانى بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق علیه السلام برخود و عرضه داشت : فدایت شوم من تا کنون فرزند دار، نشده ام، چه کنم ؟حضرت فرمود: هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى آیه ( 87 سوره انبیا) را بخوان ان شاء الله فرزند دار خواهی شد.

منابع:

- قرآن

- باشگاه خبرنگاران جوان،  کد خبر: ۵۰۷۳۸۴۴، تاریخ 26/9/1393

- مجموعه اذکار و ادعیه- واحد تحقیقات مرکز تحقیقات رایانه اي قائمیه اصفهان

 سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله و الله اكبر و لا حول ولا قوه إلا بالله العلي العظيم

«سپاس و ستايش مخصوص خداوند است!معبودى جز خداوند نيست،خداوند بزرگتر است و هيچ دگرگونى و قدرتى جز به واسطۀ خداوند بلند مرتبۀ با عظمت،وجود ندارد»

وقتی حضرت ابراهیم(ع) کار ساختن بیت الحرام را به پایان رساند. جبرئیل پیش او آمد و گفت: هفت بار بر کعبه طواف کن» او به همراه حضرت اسماعیل (ع) هفت بار طواف کردند، فرشتگان نیز در حال طواف کعبه به ابراهیم(ع) سلام کردند، ابراهیم پرسید شما در طواف خود چه می گویید ؟ آن ها گفتند: قبل از روزگار آدم(ع)«سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر»و چون به حضرت آدم (ع) گفتیم فرمودند: بر این کلمات « لا حول ولا قوة الا بالله» را هم بیفزایید. حضرت فرمودند برآن «العلی العظیم» را هم بیفزایید و فرشتگان چنین کردند.

احادیث

از امام صادق (ع)روایت است: «روزی حضرت رسول به اصحاب خود فرمودند: برای خود سپرهایی تهیه و آماده کنید! صحابه گفتند: مگر دشمنی به طرف ما آمده است که بایستی سپری برای دفاع از خود آماده کنیم؟ حضرت فرمودند: نه! اما بدانید بهترین سپر برای دفع آتش جهنم گفتن: «سبحان الله، الحمدالله، لا اله الا الله و الله اکبر» است»

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر سرور و سالار تمام تسبیح هاست هر کس هر روز سی مرتبه آن را بگوید از آزادکردن یک برده و از راهی کردن ده هزار اسب براي جهاد در راه خدا براي او بهتر است و او از جایش برنخیزد مگر آنکه گناهانش ریخته باشد و عوض هر حرف از آن خداي تعالی شهري را در بهشت عطایش کند»

پيامبر اكرم(ص) فرمود: «آيا پنج كلمه به شما بياموزم كه بر زبان، سبك باشد و در ميزان عمل سنگين،كلماتى كه خداوند رحمان را راضى كرده شيطان را طرد نمايند،كلماتى كه از گنج هاى بهشتند و از زير عرش آمده،باقيات صالحات باشند. گفتند:بلى يا رسول اللّه! فرمود: بگوييد: سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله و الله اكبر و لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم منزّه است خداوند! سپاس و ستايش مخصوص خداوند است!معبودى جز خداوند نيست،خداوند بزرگتر است و هيچ دگرگونى و قدرتى جز به واسطۀ خداوند بلند مرتبۀ با عظمت،وجود ندارد آنگاه پنج مرتبه فرمود:به به به اين كلمات كه چقدر ميزان را سنگين مى‌سازند.

منابع:

-مجموعه اذکار و ادعیه- واحد تحقیقات مرکز تحقیقات رایانه اي قائمیه اصفهان

- قاضی عسکر، علی- پیشینه تاریخی طواف- میقات حج، ش206، زمستان 1372

http://qudsonline.ir/news/106352/ -  برخی از فضایل چهارذکر


١١:٥٢ - شنبه ٢٣ شهريور ١٣٩٨    /    عدد : ٤٤٦    /    تعداد نمایش : ٣٢٥


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




محاسبه شبا

می توانید با استفاده از شماره حساب نور خود شماره شبا را دریافت نمائید .

سامانه رسیدگی به شکایات

پیشنهادات و انتقادات و یا شکایات خود را می توانید از طریق این سامانه ارسال نمائید .

شعب سراسر کشور

لیست شعب موسسه اعتباری نور در سراسر کشور به همراه آدرس و شماره تماس در این بخش وجوددارد.

ساعات کار شعب

در این بخش می توانید ساعات کار شعب در ایام هفته را ملاحظه نمایید .