• EN
  • چهارشنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٨

اخبار > گذری کوتاه بر زندگی یگانه منجی عالم بشریت

اخبار > گذری کوتاه بر زندگی یگانه منجی عالم بشریت

 


  چاپ        ارسال به دوست

گذری کوتاه بر زندگی یگانه منجی عالم بشریت

 

ای حقیقت ایمان! ما منتظرت هستیم...

نخل های عاشقی را آذین بسته ایم، با چشم هایمان غبار از ره گرفته و با اشک هایمان؛ بی ادعا و اراده، شوق دیدارکسی را داریم که به کوی عاشقی ما روح و صفای تازه ای می بخشد. ما دل های بی قرارمان را به محبت و مهربانی کسی گره زده ایم که آمدنی است...

ای سفیر هر آنچه خوبیست! دست هایمان تورا جستجو می کند و قلب هایمان تو را می خواند ای آخرین ماهتاب روشنی بخش عالم، تو با عظمتی آسمانی و سپاهی بی مثال می آیی!  تو با شکوه می آیی ... تو می آیی تا تلألوی خورشید نگاه روشنت سفیر بال های آزادگی شود.

 ما منتظرت هستیم ای حقیقت ایمان....

گذری کوتاه بر زندگی یگانه منجی عالم بشریت

یگانه فرزند امام حسن عسکری علیه السلام و نرجس خاتون در سحرگاه نیمه شعبان سال 255 ه. ق در سامرا و با نام مهدی به جهان هستی هدیه شد. امام حسن عسکری قبل از شهادت، مهدی(ع) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسأله امامت دچار اختلاف نشوند. حضرت پنج ساله بودند که پدرشان  به شهادت رسید و ایشان در همان سن کم  به مقام والای امامت نائل شدند.

حضرت در پنج سال اول زندگی و تا قبل از شهادت پدر، به صورت نیمه پنهانی زندگی می کردند اما پس از شهادت پدر، غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 ه.ق ادامه پیدا کرد، در این سال ها اداره امور مردم از طریق چهار نائب خاص ایشان صورت می گرفت. تا اینکه قبل از وفات نایب چهارم، حضرت طی نامه ای از پایان غیبت صغری وآغاز غیبت کبری خبر میدهد. حضرت در این دوره (غیبت کبری) نایب عام دارند و نایب خاصی را معرفی نکرده‌اند.

نمایندگان حضرت(ع) در غیبت کبری

بحث را با این سوال آغاز می کنیم که آیا با بروز غیبت کبری، ارتباط مردم با حضرت به طور کلی قطع شد؟

دوره غیبت کبری از سال 329 ه.ق مصادف با پایان غیبت صغری و درگذشت چهارمین سفیر و نائب خاصه حضرت آغاز شد  امام زمان(عج) در آخرین نامه به آخرین نائبش می نویسد:«اى علىّ بن محمّد سمری! خداوند اجر برادرانت را در عزاى تو عظیم گرداند که تو ظرف شش روز آینده خواهى مرد، پس خود را براى مرگ مهیّا کن و به احدى وصیّت مکن که پس از وفات تو قائم مقام تو شود که غیبت تامّه واقع شده و ظهورى نیست مگر پس از اذن خداى تعالى و آن پس از مدّتى طولانى و قساوت دل‌ها و پر شدن زمین از ستم واقع خواهد شد»

 

خواست و مشیت الهی بر این قرار بوده که امام زمان(ع) از دیده ها غایب باشند و غیبت کبری نیز محقق گردد اما این غیبت به معنای عدم حضور ایشان نیست، ایشان بر همه مسائل آگاهند، در میان مردم رفت و آمد می کند، در محافل و مجالس حضور می یابد ولی به اذن و مصلحت خداوند مردم او را نمی شناسند.

در روایتی از زبان محمدبن عثمان عمری(ره)، سفیر خاص حضرت حجت آمده که وی قسم یاد می کند و می گوید: «به خدا قسم که حضرت صاحب الامر هرساله در مراسم حج شرکت می کند به گونه ای که او حاجیان را می بیند، می شناسد و آن ها نیز حضرت را می بینند، ولی نمی شناسند یعنی حتی هنگام مواجه و گفتگو با حضرت نیز متوجه نیستند که در محضر امام قرار دارند.»

از نظر عرفا ممکن است درک حضور یا شرفیابی حضرت، در برخی حالات صورت گیرد؛ مثلا فرد بعد از پایان ملاقات با دیدن کرامت ومعجزه  یا برخی نشانه های دیگر، درک و دریافتی از دیدار با حضرت داشته باشد. یا این دیدار در خواب و عالم رویا باتوجه به شرایط روحی مناسب و حالات توجه و توسل صورت بگیرد که البته همه این ارتباط ها،  به میزان طهارت و پاکی روح فرد بستگی دارد. بنابراین پیام توقیع، به معنای بسته شدن مطلق ارتباط با حضرت نبوده و نیست بلکه جلوگیری از افراد فرصت طلب با ادعاهای دروغینشان است.

باوجود آگاهی نسبت به موضوع غیبت کبری،  برخی گمانه زنی ها، احتمالات، ادعاها، روایات و تشرفات دروغین در میان روایت های صادقه ارائه می شود. این ادعاها علاوه بر نتایج منفی اش، مردم به خصوص نسل جوانتر را از مفاهیم اصیل انتظار و رسالتی که در برابر حجت خدا دارند دورمی کند. مثلا برخی افراد با خواندن دعاها و توسلات در آرزوی رؤیت حضرت بوده و با عدم دستیابی به دیدار ایشان از امر انتظار رویگردان می شوند.

مرحوم سید مرتضی علم الهدی از شاگردان مرحوم شیخ مفید در کتاب تنزیه الانبیاء می فرماید:«ما اعتقاد نداریم که از زمان غیبت،کسی به ملاقات امام زمان(ع) نمی رسد و هیچ بشری با آن حضرت ارتباط ندارد» او دسترسی به حضرت را برای عده ای از خواص ممکن می داند که در پی افشاگری و شهوت طلبی نیستند؛ آنانی که ملاقات و تشرف نزد حضرت را مایه غرور، سوء استفاده و ادعاهای باطل خود نگردانند. موازی با این سخن معتبر می توان از برخی تشرفات نظیر جریان تشرف حسن بن مثله جمکرانی در هفدهم رمضان سال 373ه.ق مبنی بر فرمان تاسیس مسجد مقدس جمکران و رجوع شیعیان به آن مکان مقدس نام برد که به اذن خداوند و با امر حضرت (ع) بازگو شده است.

در باب وجود شاگردانی برای حضرت در دوره غیبت کبری بایست گفت؛ ایشان شاگردان فراوانی دارند، خواص و صالحانی که افتخار تشرف به حضور حضرت را به اذن خداوند دارند و تحت تدبیر حضرت و اوامر ایشان مأموریت هایی را انجام می‌دهند:

آیت الله جوادی آملی در این باره می فرماید: « خیلی از موارد است که انسان یا بیمار دارد، شفا پیدا می کند یا گمشده ای دارد پیدا می کند، اما آیا این ها به وسیله شخص حضرت است؟ یا اولیای فراوانی که زیر نظر حضرت هستند و یا شاگردان فراوانی که حضرت دارد؟ یا اینکه یکی از اولیای خود را اعزام می کند؟ هیچ برهانی بر مساله نیست که مثلا آن کس که شخص گمشده را به منزل می رساند یا مشکل کسی را حل می کند شخص حضرت باشد. اولیای فراوانی در خدمت و تحت تربیت حضرت هستند . حضرت ممکن است به یکی از آن ها دستور داده  باشند و آن مشکل حل شود»

درنهایت حضور و وجود فقیه و عالمی که در عصر غیبت کبری نائب امام زمان است؛ به وحدت مردم و پیروان حضرت کمک می کند و با آگاهی و دانایی که دارد رهبری امت و اداره جامعه اسلامی را برعهده می گیرد و جامعه منتظر را در راستای رسیدن به هدف جامعه مهدوی چون خدامحوری، دین مداری،عدالت، انسانیت و اخلاق مداری کمک می نماید.

آیت الله جوادی آملی در این باره فرموده اند: «در زمان نیابت عامه، امام (ع) ضابطه و قاعده‌ای به دست داده است تا در هر عصر، فرد شاخصی که آن ضابطه و قاعده، در همه ابعاد بر او صدق کند، نایب عام امام (ع) باشد و به نیابت از سوی امام، ولی جامعه باشد در امر دین و دنیا. بنابراین، در هیچ دوره‌ای پیوند امام (ع) با مردم گسیخته نشده و نبوده است.

انتظارات امام زمان(ع) از امت خود

وجود مبارک صاحب الزمان(ع) در پیکر عالم، برکت و رحمت است و به خاطر وجود نازنین ایشان فیض خداوند به تمامی موجودات عالم می رسد و به برکت اوست که فواید بسیاری نصیب عامه موجودات می شود. با اینکه حضرت در پرده غیبت و از دیدگان امت خود در ظاهر پنهان است اما برای همه دعا می کند، استغفار و طلب بخشش می فرمایدو با مطالعه دفتر اعمال امت، طلب شفاعت از اعمال و کردارهای ناپسندشان می کند. در هیچ دوره ای یا لحظه ای از امت خود غافل نشده و آن ها را فراموش نکرده و نخواهند کرد، از همه موضوعات و مسائل آگاه است. قبل از اینکه افراد دست به دعا بردارند، برای آرامش و رهایی از مشکلاتشان دعا می فرماید و این امید به بودن و ظهورشان، تحمل بسیاری از مشکلات را برای رهروانش راحت تر می کند.

حجت خدا و خزینه دار الهی در رسالت الهی خویش در دوران غیبت؛ چون معصومین دیگر، انتظاراتی از رهروان خود دارد که اهمیت این انتظارات نیز در سلامت معنوی و هدایت امت خلاصه می شود درواقع ایشان از روی مهربانی و دلسوزی که نسبت به مردم و رهروانشان دارند این انتظارات را دارند:

* ایشان از پیروان خود می خواهند تا با تقویت تقوای الهی، تسلیم اوامر الهی و فرامین سراسر دقیق پروردگار شوند.

*ایشان راه سعادت دنیا و آخرت را در پیروی از سیره ائمه معصومین می دانند و می فرمایند: پس باید هریک از شما{شیعیان}کارهایی را که موجب جلب محبت ما می گردد انجام دهد و باید از کارهای {ناپسندی} که خشم و غضب مارادرپی دارد، اجتناب کند.

*وحدت عامل مهم در همدلی و همبستگی هر امت و ملتی است، بنابراین یکی از انتظارات خاصه امام زمان از پیروانش اتحاد میان آن هاست تا به برکت این اتفاق مبارک، موفقیت های بی شماری از جمله گسترش عدالت، امنیت، پیروزهای متعدد و زمینه سازی برای تعجیل در فرج ایشان فراهم گردد.

* ایشان از امت خود می خواهد تا در زمان غیبت، مردم به علما و فقها مراجعه کنند، پرسش ها و تفسیر صحبت های امامان خود را از آن ها بپرسند و از معارف علمی و دینی ایشان بهره مندگردند و از پشتوانه معتبری چون ولی فقیه خود در جامعه پیروی نمایند و در جهت رهنمودهای آگاهانه ایشان همدل و متحد باشند. 

*یکی از موضوعاتی که امام از پیروان خود انتظار دارد،پرداخت سهم امام است که این موضوع نیز به جهت پاکی و جلای روحی پیروان توصیه شده است.

تهیه شده در : روابط عمومی موسسه اعتباری نور


منابع:

-        صمدی ارزگانی، قنبرعلی. تأملی در باب ارتباط و ملاقات با امام زمان.مکاتبه و اندیشه، 1386، ش:27

-        شفیعی سروستانی،ابراهیم.ملاقات با امام زمان(عج)( ادعاهاو واقعیت ها). درس هایی از مکتب اسلام،1385،ش:6

-        خرمی، جواد. برخی انتظارات حضرت مهدی(ع) از شیعیان.مبلغان،1383،ش:63

-        الهی نژاد،حسین. تحلیل مبنایی عدالت مهدوی در عصر غیبت با ابتنا بر نظریه ولایت فقیه.انتظار موعود، 1396، ش:56

-         https://www.isna.ir/news/92040201037 

-         https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/325800

-         https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3282/5110/46088

-         https://www.yjc.ir/fa/news/4436451

 


١٠:٢١ - شنبه ٣١ فروردين ١٣٩٨    /    عدد : ٤٣١    /    تعداد نمایش : ٣٦٤


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




محاسبه شبا

می توانید با استفاده از شماره حساب نور خود شماره شبا را دریافت نمائید .

سامانه رسیدگی به شکایات

پیشنهادات و انتقادات و یا شکایات خود را می توانید از طریق این سامانه ارسال نمائید .

شعب سراسر کشور

لیست شعب موسسه اعتباری نور در سراسر کشور به همراه آدرس و شماره تماس در این بخش وجوددارد.

ساعات کار شعب

در این بخش می توانید ساعات کار شعب در ایام هفته را ملاحظه نمایید .