یکشنبه 31 تیر 1403  
 
Sunday, July 21, 2024  
 
الأحد, محرم 15, 1446  
 

توصیه های امنیتی

موسسه اعتباری نور به مشتریان خود توصیه می‌کند از کارت‌بانکی برای انجام مبادلات خُرد روزمره استفاده نمایند؛ بنابراین از اتصال حساب‌هایی که گردش مالی قابل توجه دارند، به کارت‌بانکی اجتناب شود و برای کاربردهای تجاری و انتقالات کلان وجوه، بهتر است از وب‌سایت بانکداری اینترنتی و خدماتی نظیر ساتنا و پایا استفاده شود.

 توصیه‌های امنیـتی استفاده از خدمات اینترنت بانک و پرداخت اینترنتی:
  •     نرم‌افزارهای همراه بانک را از وب‌سایت اصلی بانک‌ها، موسسات اعتباری و یا منابع قابل اعتماد و مورد تأیید بانک یا موسسه اعتباری دریافت کنید.
  •   حتی‌الامکان در هنگام اتصال به شبکه‌های بی‌سیم عمومی از نرم‌افزارهای همراه بانک استفاده نشود.
  •     از کلیک کردن روی لینک‌ها و یا دریافت فایل‌های ضمیمه پیام‌هایی که از طرف اشخاص ناشناس برای شما و یا در گروه‌های مختلف ارسال می‌شود، بپرهیزید. برای این کار نیاز است حس کنجکاوی خود را کنترل کنید.
  •     از نرم‌افزارهای ضد بدافزار تلفن همراه که به‌روزرسانی می‌شوند استفاده شود.
  •   از اتصال حساب‌هایی که گردش مالی قابل توجه دارند به خدمات همراه بانک اجتناب کنید
  •  اطلاعات حساس مربوط به حساب بانکی از قبیل رمز کارت، تاریخ انقضای کارت‌بانکی و CVV2 در تلفن همراه ذخیره نشود.
  •    هنگام خرید اینترنتی، پیش از وارد  کردن اطلاعات کارت، از اینکه به «درگاه پرداخت اینترنتی» معتبر هدایت شده‌اید، اطمینان حاصل کنید. هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی از معتبر بودن آدرس نمایش داده‌ شده در مرورگر با درج عبارت https در ابتدای آن و وجود علامت تأیید سرویس‌دهنده (معمولاً به‌صورت قفل سبزرنگ) اطمینان یابید. همچنین آدرس معتبر درگاه‌های پرداخت اینترنتی باید زیر دامنه‌ای از دامنه Shaparak.ir باشند. هرگونه ترکیب دیگری از کلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به‌غیراز ir. غیرمجاز است. به‌عنوان‌مثال  ترکیب‌هایی نظیر Shapaarak یا  Shaparack نامعتبر هستند.
  •    رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و کارت‌خوان در محل رها نشود.
  •     برنامک‌های همراه فراهم‌کننده خدمات پرداخت را تنها از مراجع معتبر بارگیری، نصب و استفاده کنید.
  • مراجع معتبر به معنای پورتال رسمی بانک / موسسه اعتباری مجاز یا فراهم‌کننده مجاز خدمات پرداخت (PSP) است.
  •  از درج اطلاعات کارت خود در کانال‌ها، گروه‌های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی و یا هر شبکه اجتماعی که توسط بانک یا شاپرک تأیید نشده باشند، خودداری فرمایید.
  •   کارت و رمز کارت خود را تا آنجا که می‌شود، در اختیار دیگران قرار ندهید. در فروشگاه‌ها شخصاً اقدام به ورود رمز نکنید و از ارائه آن به فروشنده یا علنی کردن آن به هر شیوه دیگری خودداری کنید. به‌منظور انتقال وجه، فرد دریافت‌کننده وجه، تنها باید شماره کارت خود را ارائه نماید و نباید دیگر اطلاعات کارت ارائه شود.
  •  خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاه‌های مطمئن انجام دهید. در خریدهای اینترنتی به وجود «نماد اعتماد الکترونیک» دقت کنید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.
  •  از امنیت رمزهای خود اطمینان یابید. توصیه می‌شود رمز اول و دوم کارت را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید. از روال‌های تغییر رمز و مسدودسازی کارت که توسط بانک شما ارائه ‌شده است مطلع باشید تا بتوانید در مواقع ضروری رمز خود را به ‌سرعت تغییر یا کارت خود را مسدود کنید.
  •   در انتخاب رمز کارت از به‌کارگیری اعداد مرتبط با داده‌های شخصی (مانند سال تولد، شماره شناسنامه و …) که قابل حدس هستند، اجتناب کنید.
  •   از یادداشت کردن اطلاعات کارت ازجمله رمز اول یا دوم در مکان‌های ناامن خودداری کنید.
  •  از ابزارهای شخصی امن برای انجام تراکنش‌های بانکی استفاده کنید. مطمئن شوید که ابزارهای شخصی (تلفن همراه، تبلت، رایانه شخصی و...) مورد استفاده در تراکنش‌های بانکی از امنیت کافی برخوردار باشند. به‌عنوان‌مثال از نصب آنتی‌ویروس به‌ روز روی ابزار خود مطمئن شوید، از نصب برنامه‌های غیرضروری روی ابزار خودداری کنید، در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها از دریافت فایل یا کلیک روی لینک‌های نامطمئن که عموماً شامل پیشنهادهایی نظیر شارژ رایگان، جوایز و سایر پیشنهادهای جذاب هستند، اکیداً خودداری کنید. همچنین علاوه بر برنامک‌های مورد استفاده برای انجام خدمات پرداخت، دیگر برنامه‌های نصب‌شده روی ابزارهای مورد اشاره نیز باید سازندگان معتبری داشته باشند.
  •   درصورتی‌که از اینترنت WiFi اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و … استفاده می‌کنید تا آنجا که می‌توانید تراکنش مالی یا خرید اینترنتی انجام ندهید و با استفاده از آن به برنامه‌های همراه بانک و اینترنت بانک خود وصل نشوید.
  •   هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش، از عدم وجود تغییرات، دست‌کاری یا نصب تجهیزات اضافی غیرمجاز در بخش‌های مختلف آن اطمینان حاصل کنید. چنانچه در استفاده از خودپردازها با مشکلی روبه‌رو شدید برای رفع مشکل از افراد ناشناس کمک نگیرید، در این صورت در روزهای کاری به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه نموده و یا در روزهای غیر کاری با مرکز امداد مشتریان تماس حاصل فرمایید.
  •    تا آنجا که می‌توانید از مراجعه به دستگاه‌های خودپردازی که در مکان‌های تاریک، نقاط خارج از دید و کم رفت‌وآمد نصب‌شده‌اند، خودداری کنید.
  •   حتی‌الامکان برای عملیاتی همچون انتقال وجه از یک حساب به حساب‌های دیگر شبکه بانکی، تخصیص، تغییر رمز دوم کارت، مسدود کردن کارت‌بانکی مفقود شده، پرداخت قبوض خدمات شهری، تعیین مبلغ چک و دریافت صورت‌حساب از سیستم اینترنت بانک استفاده کنید.
مرکز ارتباط با مشتریان موسسه اعتباری نور با شماره تماس 42931010-021 به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مشتریان و هم‌وطنان عزیز است و در صورت بروز مشکل تا رفع مشکل در کنار شما خواهد بود.







 .